Wszystko, co powinieneś wiedzieć o białku wegańskim

Weganizm staje się coraz bardziej popularnym sposobem odżywiania na całym świecie. Zakłada on odrzucenie każdego pożywienia pochodzenia zwierzęcego i zastąpienie go produktami roślinnymi. Weganie nie noszą też ubrań wykonanych z naturalnej skóry oraz nie używają kosmetyków testowanych na zwierzętach. Ten sposób życia ma wiele zalet, m.in. zazwyczaj korzystnie wpływa na stan zdrowia ze względu na zwiększenie ilości warzyw, owoców i nasion w diecie oraz pozytywnie oddziałuje na środowisko. Niestety wykluczenie z jadłospisu zwierzęcych źródeł białka ma również swoje negatywne strony. Białko zawarte w mięsie oraz nabiale wchłania się dużo lepiej niż to pozyskiwane z roślin, stąd weganie borykać się mogą z poważnymi niedoborami, a skutkiem tego może być osłabienie organizmu. W przypadku przejścia na dietę wegańską warto więc zastanowić się nad włączeniem do swoich posiłków odżywki białkowej, która pomoże uzupełnić ilość białka. To rozwiązanie będzie też korzystne dla osób, które na diecie bezmięsnej mimo wszystko chcą rozbudowywać masę mięśniową.

Zalety stosowania odżywek wegańskich

Bez wątpienia największą zaletą stosowania odżywek jest optymalne uzupełnienie białka w diecie. Mogą więc po nie sięgać nie tylko intensywnie trenujący sportowcy, ale praktycznie wszyscy, którzy czują, że ich diety ubogie są w ten makroskładnik. Ci natomiast, którym zależy na rozbudowaniu masy mięśniowej, docenią odżywki białkowe za łatwość w uzupełnianiu niezbędnych aminokwasów, wspierających przyrost oraz regenerację mięśni po treningu. Co więcej wiele rodzajów odżywek wykazuje działanie prozdrowotne, m. in. obniżając poziom cholesterolu we krwi. Poza tym zaletą tych wegańskich produktów jest to, że sprawdzą się nie tylko u osób ograniczających nabiał, ale również dla tych, którzy na przykład z powodu alergii nie mogą spożywać białka serwatkowego. Przygotowanie posiłku z użyciem takiej odżywki jest banalnie proste – można przyrządzić sobie po prostu koktajl proteinowy, mieszając proszek z wodą lub dodać białko do owsianki, naleśników a nawet ciasta.

Rodzaje wegańskich odżywek białkowych

Podobnie jak w przypadku odżywek pochodzenia zwierzęcego, tak samo wśród wegańskich produktów można wyodrębnić ich różne rodzaje:

  • Sojowe białko

Odżywka sojowa jest jednym z najpopularniejszych wyborów, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, co sprawia, że jest pełnowartościowa. Dodatkowo to białko wegańskie szybko się wchłania i wykazuje działania prozdrowotne, m. in. obniża poziom cholesterolu. Poza tym zawiera też aminokwas o nazwie glutamina, który wspomaga pracę mięśni. Dzięki niskiej zawartości węglowodanów sprawdzi się u osób, które pragną zgubić kilka kilogramów. Na rynku występuje izolat i koncentrat białka sojowego, przy czym bardziej wartościowy będzie izolat – warto zwrócić na to uwagę przy wyborze produktu. 

  • Białko z grochu

To białko ma w swoim składzie takie aminokwasy jak: walina, leucyna oraz izoleucyna, które odpowiedzialne są za dobrą regenerację mięśni. Dodatkowo w białku z grochu znaleźć można błonnik, magnez i żelazo. Podobnie jak białko sojowe, odżywka ta sprzyja obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi, a dodatkowo może być stosowana przez osoby cierpiące na alergie pokarmowe. Dzięki temu, że zwiększa uczucie sytości, stosowanie tej odżywki wegańskiej może być pomocne u osób na diecie redukcyjnej.

białko wegańskie
  • Białko konopne

W białku wegańskim pozyskiwanym z nasion konopi zaleźć można błonnik, cynk, potas, magnez, żelazo oraz aminokwasy. Niestety nie jest to białko pełnowartościowe, ponieważ ubogie jest w lizynę. Plusem odżywki konopnej jest jednak niewątpliwie to, że posiada w składzie antyoksydanty, które wspomagają funkcjonowanie organizmu oraz regenerację mięśni. Osoby, które chętnie spróbowałyby tego rodzaju odżywki, ale obawiają się jej narkotycznego działania, mogą odetchnąć z ulgą, ponieważ w białku konopnym zawarte są jedynie śladowe ilość THC, czyli substancji halucynogennej, więc nie powoduje ono stanu odurzenia.

  • Białko z komosy ryżowej

W przeciwieństwie do białka konopnego, odżywka z komosy ryżowej zawiera najwięcej lizyny ze wszystkich innych. Składnik ten jest bardzo istotny dla osób trenujących, gdyż znacznie wpływa na wydolność organizmu oraz przyrost mięśni. Poza tym białko to bogate jest w żelazo oraz witaminy z grupy B, a wysoka zawartość błonnika sprzyja uczuciu sytości, wspierając procesy odchudzania. Dodatkowo, podobnie jak inne odżywki wegańskie, białko z komosy ryżowej może może obniżyć poziom cholesterolu.

Jak stosować odżywkę

Przede wszystkim warto zapoznać się z zaleceniami producenta, które znaleźć można na opakowaniu produktu. Białko wegańskie https://swiatsupli.pl/bialko-roslinne-vegan/c186 występuje w formie proszku, który w odpowiedniej proporcji należy wymieszać z wodą, uzyskując proteinowy napój. Jeśli jest się na bardziej restrykcyjnej diecie, można szczegółowo wyliczyć własne zapotrzebowanie na białko i indywidualnie określi proporcje koktajlu. Standardowo osoba prowadząca umiarkowanie aktywny tryb życia powinna spożywać około 1 gram białka na kilogram masy ciała, a ci, którzy trenują i budują masę mięśniową mogą zwiększyć porcję do około 2 gramów. Na rynku można znaleźć wiele różnych smaków odżywek, co sprawia, że mogą być na przykład słodkim zamiennikiem deseru. Białkowy proszek można również dodawać do śniadań lub wypieków, wzbogacając je tym samym w cenne wartości odżywcze.

Comments are closed.