Znajdź towarzystwo do sportu wśród 1234 osób z całej Polski.

Nie masz z kim ćwiczyć?

Dołącz do nas!
pomidory owoce warzywa dieta

Pomidory – to warzywo czy owoc?

30/10/2014 SportOS

Goszczą na naszych stołach bardzo często. Najlepsze są te długo dojrzewające w promieniach słońca. Zimą są uprawiane w szklarniach, a mimo to nadal są bombą witaminową i warto je spożywać. O czym mowa? O pomidorach rzecz jasna.

Pomidory pojawiły się w Europie w XVI wieku. Dotarły tu wraz z Krzysztofem Kolumbem i podobnie jak w przypadku wielu innych roślin jadalnych, potraktowane zostały jako rośliny ozdobne. Dziś pomidory należą do czołówki upraw w Europie, a jednym z głównym eksporterów jest Polska.

Pomidor w praktyce jest owocem. Przede wszystkim według klasyfikacji botanicznej. Dlaczego w takim razie jest często uważany za warzywo? Ponieważ dla celów podatkowych dostał takie określenie pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. Cała roślina jest warzywem, jednak rodzi owoce, które zjadamy, stąd to pomieszanie.

Wyraźny, przyjemny zapach pomidora świadczy o tym, że jest on dojrzały i gotowy do spożycia. Najlepiej kupować pomidory z szypułkami, gdyż dzięki temu zachowują one dłużej świeżość. Intensywnie czerwona skórka to znak, że takiego pomidora warto zabrać do domu. Mimo, że witamina C najczęściej kojarzona jest z cytrusami, to pomidory zawierają jej ogromne ilości. Ok. 200 gram pomidora pokrywa 60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Pomidory to także źródło beta-karotenu, który jest silnym antyoksydantem. Dodatkowo pomidory dostarczają całkiem dużo witaminy E, K i PP. Bogactwo zawartych w nich minerałów, takich jak potas, wapń, mangan czy żelazo, a także miedź, mangan czy kobalt sprawia, że zdecydowanie warto włączyć je do swojej diety.

Na szczególną uwagę zasługuje zawarty w pomidorach likopen. To on nadaje im piękny, czerwony kolor. Warto podkreślić, że również inne odmiany pomidorów (np. żółte) zawierają spore ilości tego antyutleniacza. Należący do grupy karotenoidów likopen, jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów. Organizm człowieka nie jest w stanie sam wyprodukować likopenu, dlatego tak ważne jest spożywanie pomidorów, a wraz z nim dostarczanie likopenu. Specjaliści już dawno stwierdzili, że dieta z dużą zawartością likopenu, zapobiega rozwojowi miażdżycy, zawałom serca, zmniejsza też ryzyko wystąpienia raka szyjki macicy.

To nie wszystkie zalety pomidorów. Pomidory to również ważny składnik diety osób dbających o sylwetkę. 93% pomidora to woda. To powoduje, że 100 gram pomidorów to zaledwie 15 kcal. Duże ilości zawartego w nich błonnika pozwalają na długo zachować uczucie sytości. Z kolei potas ma działanie moczopędne, co pozwala pozbywać się nadmiaru wody z organizmu.

Krótko mówiąc, jedzmy pomidory :)

Tagi  pomidory , owoce , warzywa , dieta

Komentarze:

ostatnie wpisy

Co spala najwięcej kalorii?

To ile kalorii spalimy podczas różnych aktywności zależy od kilku czynników. Wpływ na ich ilość będzie miała płeć, wiek, waga oraz tempo wykonywania tejże czynności.

zobacz więcej

Kurkuma - właściwości i zastosowanie

Ceniona jest głównie ze względu na swoje właściwości przyprawowe, ale także lecznicze. Roślina ta często nazywana jest szafranem indyjskim, ostryżem Zohary lub ostryżem indyjskim.

zobacz więcej

Ćwiczenia na plecy w domu dla kobiet

Boczki, wałeczki, fałdki wyłaniające się na plecach w okolicy stanika – to zmora wielu pań. Czy tłuszczyku na plecach można się pozbyć? Oczywiście, że tak!

zobacz więcej

Dietetyczne obiady do pracy

Zdrowe i dietetyczne obiady do pracy można szybko i prosto przygotować w domu dzień wcześniej lub rano i zabrać je ze sobą w odpowiednich pojemnikach.

zobacz więcej

Płaski brzuch w 2 tygodnie

Czy da się zrobić ładny i płaski brzuch w 2 tygodnie? Istnieją pewne sposoby, dzięki którym możemy szybko się odchudzić, ale nie można przesadzać, bo brzuch szybko wróci do swojej starej formy.

zobacz więcej
ROWER PŁYWANIE NARTY BIEGANIE PIŁKA NOŻNA GOLF PIŁKA RĘCZNA

PROGNOZA POGODY

JUTRO