Znajdź towarzystwo do sportu wśród 1234 osób z całej Polski.

Nie masz z kim ćwiczyć?

Dołącz do nas!
upał trening słońce ochłodzenie

Chłodne triki na ciepłe dni

22/05/2014 Ewa Gazda

Podobno nie wypada narzekać na ładną pogodę. Zwłaszcza, że tak długo na nią czekaliśmy. Nie ma jednak co ukrywać, że takie temperatury nie sprzyjają poprawianiu sportowych wyników. Przegrzanie, szybsze męczenie, nadmierna potliwość, przyspieszone tętno – a od tego już tylko jeden krok do zasłabnięcia, udaru słonecznego, obtarć, czy nawet ataku serca. Co więc robić, by oszukać temperaturę? Podpowiemy ci parę trików na ochłodę.

Ubranie z filtrem

Stara prawda mówi, że czarne przyciąga słońce. To właściwie półprawda, bo choć jest tak w rzeczywistości , to z drugiej strony im ciemniejsze ubranie tym mniejsza przepuszczalność promieni UV. Białe koszulki to ochrona jedynie na poziomie filtra 4.Najlepiej jednak zaopatrzyć się w ubranie ze nieprzepuszczalnego materiału – informacja o zabezpieczeniu przeciwsłonecznym znajdziesz na metce.

Możesz też spróbować przerobić te które już masz. Wyprane w specjalnym płynie, który przenika przez włókna nadając im wartości ochronne nawet na poziomie filtra 30. Pamiętaj też, by ubranie odprowadzało pot.

Dieta nawadniająca

Niektóre produkty spożywcze posiadają naturalne właściwości chłodzące. Ich zjedzenie zapewni więc lepszą tolerancję na upał, a przy okazji dostarczy niezbędnych minerałów i witamin. Jogurt nie tylko ochłodzi, ale i pomoże zażegnać problemy trawienne, wywołane wysoką temperaturą. Z kolei owoce, jak gruszki, jabłka, melony, cytrusy czy arbuzy odpowiednio nawodnią organizm. Czosnek natomiast, choć nie kojarzy się go z ochłodą, poprawi krążenie krwi, a to z kolei ureguluje proces pocenia.

Picie na szczycie

Płyny są najważniejsze przy wysokich temperaturach i to nie tylko gdy w grę wchodzi trening. W ciągu dnia powinniśmy wypijać przynajmniej 1,5 litra wody, a w upale jeszcze więcej. Lekarze radzą, by trenujący w wysokiej temperaturze wypijali aż 4,5 litra w ciągu dnia. Woda zapobiegnie nie tylko odwodnieniu, ale i udarowi słonecznemu oraz wysuszaniu skóry.

Zwykłą wodę możesz tez zastąpić kokosową, coraz chętniej wybieraną przez sportowców i coraz powszechniejszą na sklepowych półkach. Zawiera wapń, magnez, potas oraz szereg witamin. Jest bogata w znacznie więcej elektrolitów niż popularne napoje izotoniczne, a także oczyszcza organizm.

Zaplanuj trening

Niestety będziesz musiał również zmienić przyzwyczajenia treningowe, chyba że akurat trenujesz w optymalnych godzinach. Odradzamy uprawianie sporu na świeżym powietrzu między godziną 11 a 15. Najlepiej biegać przed wschodem lub po zachodzie słońca, choć nie każdemu to pasuje. Wtedy polecamy wybieranie zacienionych leśnych ścieżek lub parkowych alejek – wszystko by uniknąć biegania w pełnym słońcu.

Przez pierwsze upalne dni powinieneś również ograniczyć czas treningu. Daj organizmowi czas na przyzwyczajenie. Następnie stopniowo go wydłużaj. Po około dwóch tygodniach powinieneś się zaaklimatyzować. Pamiętaj jednak, że trening w temperaturze powyżej 30 stopni nie powinien trwać dłużej niż 30-45 minut.

Wykorzystaj lód

Biegacze startujący w zawodach Ironman Arizona, w szczególnie upalnej części USA, wpadli na wyjątkowy pomysł chłodzenia się w trakcie biegu. Na zwilżoną gąbkę kładli kostki lodu i całość umieszczali pod czapką. Topniejący powoli lód spływał po karku i plecach, przynosząc błogie ochłodzenie. Unikaj jednak bezpośredniego kontaktu skóry z lodem czy też zimnych okładów na kark. Różnica temperatur sprawi, że przeziębisz węzły chłonne, a to nic przyjemnego. Bo biegu odczekaj również parę minut z zimnym prysznicem.

Źródło zdjęć: Image courtesy of graur razvan ionut/FreeDigitalPhotos.net

Tagi  upał , trening , słońce , ochłodzenie

Komentarze:

ostatnie wpisy

Sportowy Fast Food: Szybki lunch

Latem jemy mniej, lżej i znacznie rzadziej niż zazwyczaj, ale mimo braku apetytu warto mieć coś w zanadrzu, szczególnie w środku dnia.

zobacz więcej

Przygotuj się na otwarte pływanie

O ile bieganie i jazda na rowerze nie sprawiają ci większych problemów, to pokonanie dystansu w wodzie nie jest już takie łatwe.

zobacz więcej

Sportowy fast food: Desery

Słodycze robione we własnej kuchni są najzdrowsze i najsmaczniejsze. A kiedy przygotowywać najlepsze rarytasy, jak nie podczas wakacji?

zobacz więcej

To ty dyktujesz zasady, według których ćwiczysz

Pamiętaj, to ty ustalasz zasady kiedy i gdzie będziesz ćwiczyć, a jak to mówią dla chcącego nic trudnego.

zobacz więcej

Pływanie jest dla wszystkich!

Badania się jednak na coś przydają, bo to udowodnione, że dzięki pływaniu zwiększa się pozytywne myślenie o 35 procent, jakość snu i ogólne samopoczucie o 25 procent. A więc do wody!

zobacz więcej
ROWER PŁYWANIE NARTY BIEGANIE PIŁKA NOŻNA GOLF PIŁKA RĘCZNA

PROGNOZA POGODY

JUTRO