Znajdź towarzystwo do sportu wśród 1234 osób z całej Polski.

Nie masz z kim ćwiczyć?

Dołącz do nas!
zdrowie dzień chorego ruch dieta styl życia

Zapobiegać a nie leczyć. To stara prawda

13/05/2014 Ewa Gazda

Już w latach 50. ubiegłego wieku naukowcy dowiedli, że sport ma zbawienny wpływ na stan naszego zdrowia. Ruch wpływa na samopoczucie, poprawia pracę organów i reguluje wiele procesów zachodzących z ich udziałem. Znacznie wpływa również na wygląd fizyczny. Przede wszystkim jednak zapobiega wielu chorobom jak: cukrzyca, nadciśnienie, depresja, osteoporoza, nowotwory czy nadciśnienie bądź leczy ich objawy. Warto o tym pamiętać, szczególnie dziś, kiedy obchodzimy Międzynarodowy Dzień Chorego.

Już od 22 lat, 13 maja cały świat zwraca swoją uwagę ku problemowi ogólnego stanu zdrowia społeczeństwa. I niestety coraz częściej mówi się o jego złej kondycji, o zapadaniu coraz częściej i na coraz więcej chorób, o większej podatności na występowanie nowotworów i to pod znacznie złośliwszymi postaciami niż jeszcze dekadę temu. Jednym słowem jest źle.

Lekarze doradzają regularne badania i prowadzenie zdrowego, świadomego stylu życia. To właśnie ta część jest szczególnie ważna, czyli zapobieganie. Bo kiedy już usłyszymy diagnozę może być za późno, a jeśli nawet nie, to nasz organizm nigdy już nie będzie taki sam. Po co więc narażać się na długie, wyniszczające i drogie leczenie, kiedy wystarczy odrobina zaangażowania i pomyślunku, by temu zapobiec.

Są dwie podstawowe rzeczy, o których należy pamiętać i wyryć je sobie w głowie niczym mantrę, czyli dieta i ruch. Sposób odżywiania, a więc wszystko to, co dostarczamy organizmowi, oddaje tak naprawdę nasz charakter. To jak traktujemy siebie, pokazuje, jak traktujemy swoje otoczenie. Musimy pamiętać, że żołądek to nie śmietnik, do którego możemy wrzucić wszystko i nie przejmować się co będzie dalej.

Podobnie jak z recyklingiem, musimy być świadomi tego, że pewnych rzeczy nie można ze sobą łączyć, a pewnych nie używać w ogóle. Bo pakowane, przetworzone jedzenie możemy porównać z foliowym workiem, z którego niewiele można już zrobić. Nie chodzi tu o przechodzenie od razu na restrykcyjną dietę, ale o wykazanie odrobiny chęci, by o siebie zadbać. Wrzucajmy w siebie akie rzeczy, które nasz organizm będzie mógł przetworzyć z korzyścią dla siebie.

Ruch z kolei jest najlepszą bronią w walce z wszelkimi chorobami. To najłatwiejszy do zdobycia i najtańszy lek na zdrowotne dolegliwości. Nie tylko zapobiega ich występowaniu, ale i pomaga załagodzić już istniejące. Dowody?

Systematyczne trenowanie poprawia pojemność wyrzutową serca, a to oznacza, ze serce jest w stanie przepompować więcej krwi. Dzięki temu unikniemy choroby wieńcowej, nadciśnienia i miażdżycy. Zwiększa się również pojemność płuc, a lepiej dotleniony organizm to lepsze samopoczucie i usprawnienie wszystkich procesów życiowych. Układ nerwowy z kolei zawdzięcza mu powstawanie dodatkowych nitek nerwowych, a to wpływa na poprawę koncentracji, pamięci i reakcji na bodźce.

Mało? Do worka szczęścia można wrzucić jeszcze oczywistą poprawę wyglądu, zwiększanie wydolności mięśni i ruchomości stawów, przyspieszanie detoksykacji i przemiany materii, obniżanie poziom glukozy i cholesterolu, a przede wszystkim wspomaganie wytarzania endorfin, hormonów szczęścia.

Dzięki połączeniu tych dwóch elementów i rozsądnemu podejściu do kwestii zdrowia, waszemu organizmowi od razu odechce się chorować. Gwarantujemy!

Źródło zdjęć: Image courtesy of winnond/FreeDigitalPhotos.net

Tagi  zdrowie , dzień chorego , ruch , dieta , styl życia

Komentarze:

ostatnie wpisy

Sportowy Fast Food: Szybki lunch

Latem jemy mniej, lżej i znacznie rzadziej niż zazwyczaj, ale mimo braku apetytu warto mieć coś w zanadrzu, szczególnie w środku dnia.

zobacz więcej

Przygotuj się na otwarte pływanie

O ile bieganie i jazda na rowerze nie sprawiają ci większych problemów, to pokonanie dystansu w wodzie nie jest już takie łatwe.

zobacz więcej

Sportowy fast food: Desery

Słodycze robione we własnej kuchni są najzdrowsze i najsmaczniejsze. A kiedy przygotowywać najlepsze rarytasy, jak nie podczas wakacji?

zobacz więcej

To ty dyktujesz zasady, według których ćwiczysz

Pamiętaj, to ty ustalasz zasady kiedy i gdzie będziesz ćwiczyć, a jak to mówią dla chcącego nic trudnego.

zobacz więcej

Pływanie jest dla wszystkich!

Badania się jednak na coś przydają, bo to udowodnione, że dzięki pływaniu zwiększa się pozytywne myślenie o 35 procent, jakość snu i ogólne samopoczucie o 25 procent. A więc do wody!

zobacz więcej
ROWER PŁYWANIE NARTY BIEGANIE PIŁKA NOŻNA GOLF PIŁKA RĘCZNA

PROGNOZA POGODY

JUTRO