Znajdź towarzystwo do sportu wśród 1234 osób z całej Polski.

Nie masz z kim ćwiczyć?

Dołącz do nas!
zdrowie dieta zioła kontuzja

Magiczne składniki treningu

11/05/2014 Ewa Gazda

Jesteś notorycznie zmęczony, dużo trenujesz i potrzebujesz energetycznego kopa, masz problemy z trawieniem albo bolą cię mięśnie? Zapomnij o lekach! Zioła, tak bardzo zapomniane przez wszystkich wyznawców zdrowego stylu życia, mogą zdziałać cuda, szczególnie gdy chodzi o treningowe dolegliwości. Pamiętaj jednak, że niektóre z nich neutralizują się wzajemnie, więc należy je umiejętnie dobierać.

Faszerujemy się odżywkami, suplementami diety, dopalaczami, napojami energetycznymi. Jednym słowem – chemią. I to na dodatek taką, która bardziej szkodzi niż pomaga. Wierzymy koncernom farmaceutycznym i producentom, że tabletka czy proszek będą niczym zastrzyk energii albo dzielny odkurzacz, który oczyści nasz organizm ze wszystkich śmieci – równie dobrze moglibyśmy wierzyć w kociołek ze złotem na końcu tęczy. Jest jednak łatwy sposób, by to wszystko osiągnąć i to zdecydowanie mniejszym kosztem i w przyjemniejszy sposób. Zioła, a nie sposób ich wszystkich zliczyć, mają o wiele efektywniejsze działanie, a na dodatek nie mają skutków ubocznych.

Aby nie było wątpliwości – zioła to rośliny o właściwościach leczniczych, najczęściej ususzone i w czystej postaci zapakowane do pudełka. To co na ogół kupujemy w aptekach, to tzw. fixy, czyli mieszanki ziół. Nie ma w nich chemii, ale i nie ma konkretnego zioła, bo kupując np. rumianek, tak naprawdę dostajemy kilka innych roślin, zmieszanych proporcjonalnie, a właściwego zioła jest tylko procentowa zawartość. Wystarczy porównać ze sobą zapachy dwóch różnych aptecznych herbatek ziołowych, by przekonać się, że właściwie niczym się one nie różnią.

Zioła, o których mowa, najczęściej można kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub sklepach zielarskich, wyrastających ostatnio niczym grzyby po deszczu. Tam też dokładnie doradzą nam, które zioło będzie najlepsze na nasze dolegliwości i wytłumaczą, jak je stosować.

To, co najważniejsze w stosowaniu terapii ziołowej to zachowanie proporcji i regularne picie. Zioła można też ze sobą mieszać, by wzmocnić jeszcze ich działanie, ale jest też druga strona – niektóre się wzajemnie neutralizują i ich stosowanie nie przyniesie żadnego efektu. Ot, wypijemy sobie herbatkę.

Oto najlepsze wspomagacze dla miłośników sportu:

Żeń-szeń – korzeń stosowany na wiele schorzeń, zwiększa koncentrację i podnosi wydolność fizyczną organizmu, podnosi poziom adrenaliny, noradrenaliny i dopaminy, działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie i niweluje zmęczenie, szczególnie po intensywnym wysiłku ( hamuje produkcję kwasu mlekowego).

Sarsaparilla - wzmaga ukrwienie ciała, usuwa trucizny, stabilizuje układ limfatyczny, powoduje większe pocenie, zawiera witaminy A, C, D, B, żelazo, mangan, sód, krzem, siarkę, miedź, cynk, jod. Pomaga w zwiększeniu masy mięśniowej.

Dzięgiel chiński – wzmacnia odporność, poprawia trawienie, zwalcza problemy ze snem, uelastycznia skórę, pobudza pracę gruczołów hormonalnych. Połączony z żeń-szeniem działa znacznie mocniej.

Lulek czarny - Posiada właściwości uspokajające i przeciwbólowe. możemy go stosować do nacierania miejsc dotkniętych reumatyzmem i nerwobólem, łagodzi bóle gośćcowe i zapalenie korzonków. Dostępny jest w postaci olejku, a ze względu na silne działanie trujące nie wolno go stosować wewnętrznie.

Rumianek - działa rozluźniająco na system nerwowy i pokarmowy – leczy zaparcia i biegunki. Wpływa korzystnie na mięśnie całego organizmu, umożliwiając ich rozluźnienie. Może być stosowany jako środek przeciwbólowy na migreny, bóle zęba, bóle ucha, bóle mięśni podczas grypy, nerwobóle i bóle reumatyczne. Leczy również owrzodzenia i oparzenia.

Jeżówka purpurowa - przyśpiesza przemianę materii, przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo, przeciwgrzybiczo, przeciwbólowo, rozkurczowo, napotnie, przeciwgorączkowo, przeciwzapalnie. Pobudza również wydzielanie soku żołądkowego, trzustkowego i jelitowego, stymuluje procesy regeneracyjne.

Korzeń mniszka - oczyszcza organizm z toksyn i przywraca prawidłowy skład krwi. Pozytywnie działa również na układ odpornościowy, a zawarty w nim interferon zmusza organizm do podjęcia walki z bakteriami i wirusami. Doskonale uzupełnia się z Jeżówką.

Źródło zdjęć: Suzette Pauwels/cc/flickr

Tagi  zdrowie , dieta , zioła , kontuzja

Komentarze:

ostatnie wpisy

Sportowy Fast Food: Szybki lunch

Latem jemy mniej, lżej i znacznie rzadziej niż zazwyczaj, ale mimo braku apetytu warto mieć coś w zanadrzu, szczególnie w środku dnia.

zobacz więcej

Przygotuj się na otwarte pływanie

O ile bieganie i jazda na rowerze nie sprawiają ci większych problemów, to pokonanie dystansu w wodzie nie jest już takie łatwe.

zobacz więcej

Sportowy fast food: Desery

Słodycze robione we własnej kuchni są najzdrowsze i najsmaczniejsze. A kiedy przygotowywać najlepsze rarytasy, jak nie podczas wakacji?

zobacz więcej

To ty dyktujesz zasady, według których ćwiczysz

Pamiętaj, to ty ustalasz zasady kiedy i gdzie będziesz ćwiczyć, a jak to mówią dla chcącego nic trudnego.

zobacz więcej

Pływanie jest dla wszystkich!

Badania się jednak na coś przydają, bo to udowodnione, że dzięki pływaniu zwiększa się pozytywne myślenie o 35 procent, jakość snu i ogólne samopoczucie o 25 procent. A więc do wody!

zobacz więcej
ROWER PŁYWANIE NARTY BIEGANIE PIŁKA NOŻNA GOLF PIŁKA RĘCZNA

PROGNOZA POGODY

JUTRO