Znajdź towarzystwo do sportu wśród 1234 osób z całej Polski.

Nie masz z kim ćwiczyć?

Dołącz do nas!
zdrowie kontucja lekarz trening obciążenie

Sport to zdrowie? Lekarz ci tego nie powie

09/05/2014 Ewa Gazda

Zapalenie przyczepów mięśniowych, zerwane ścięgna, obciążone kolana skręcenia, wybicia, zapalenia stawów - to chleb powszedni wszystkich sportowców, także sportowców-amatorów. Choć wiele mówi się o korzyściach płynących z uprawiania sportu, to istnieje również ta druga, bardziej bolesna strona. Trenowanie bowiem wyniszcza organizm, podobnie jak pozostałe znane ludziom uzależnienia, tyle tylko że atakuje zupełnie inne jego części.

Sport ma zbawienny wpływ na organizm. Poprawia się niemal wszystko: wygląd, samopoczucie, praca narządów, podejście do życia, nawyki, a nawet charakter. Naukowcy zgodnie przyznają, że może być lekiem na wiele chorób i najtańszym sposobem na utratę zbędnych kilogramów.
O ile jednak nasze serce czy płuca nie będą zbytnio protestować przed stosowaniem takiej terapii, to stawy i mięśnie będą wręcz krzyczały, że mają dość. Dlatego tak ważna jest wiedza o tym, jak i kiedy ćwiczyć. To pierwsze dni i tygodnie trenowania są najważniejsze dla późniejszych ewentualnych obciążeń, bo to właśnie wtedy mięśnie są najbardziej narażone na uszkodzenia, a raz złapana kontuzja zostanie z nami już na zawsze. Poza tym nawyki, jakich nabieramy mogą skutkować w późniejszym czasie nieodwracalnymi zmianami i upośledzeniami nerwów.
W grupie ryzyka są również trenujący, wykazujący lekkie uzależnienie. To oni najczęściej przy początkowo drobnym urazie, stosują zasadę, "rozbiegam, rozciągnę, posmaruję". Ich miłość do porannego biegania czy popołudniowego squasha jest tak silna, że wolą zacisnąć zęby niż odpuścić ćwiczenia na jakiś czas.
Kontuzje najczęściej wynikają z przeciążenia, a o wiele rzadziej są efektem nieszczęśliwego wypadku. I jedne i drugie są nie do uniknięcia, szczególnie przy aktywnym trybie życia, dużej częstotliwości ćwiczeń bądź ich nieregularności, różnorodności dyscyplin i ich stopnia kontaktowości (szczególnie sporty walki) oraz narażenia na czynniki zewnętrzne (bieganie po twardej nawierzchni, niedostosowanie do warunków atmosferycznych).
Do najczęstszych kontuzji sportowych zalicza się zapalenie rozcięgna podeszwowego, skręcenie stawu skokowego, tzw. kolano biegacza ( ból przedniej części stawu), uszkodzenie zginaczy kolana, syndrom traktu biodrowo-piszczelowego, ból dolnej części pleców czy łokieć tenisisty. We wszystkich tych przypadkach pierwsze i najważniejsze zalecenie to zrezygnować z treningów na jakiś czas. Jeśli to nie pomoże, trzeba natychmiast zgłosić się do lekarza.
Warto wiedzieć, że niektórzy sportowcy, bardziej niż inni, narażeni są na wystąpienie pewnych urazów. Do grupy ryzyka w tym przypadku należeć będą: przewlekle chorzy, otyli, anemicy, sercowcy. Również zwykłe przeziębienie może wpłynąć na pracę naszych mięśni. Uprawianie konkretnych dyscyplin również kwalifikuje do grupy wyższego ryzyka. Bieganie, boks, jazda na rowerze, tenis, football – reguła jest prosta – im większego wysiłku wymagają, tym większe ryzyko.
Choć brzmi to jak czarny scenariusz, to jest on jak najbardziej możliwy. Nie ma co jednak z góry zakładać, że uraz przytrafi się akurat nam. Róbmy więc wszystko by mu zapobiec. Ale przede wszystkim pamiętajmy, że choć sport to lek bez recepty, to jak w przypadków leków bywa łatwo można go przedawkować.

Źródło zdjęć: Image courtesy of voraorn/FreeDigitalPhotos.net

Tagi  zdrowie , kontucja , lekarz , trening , obciążenie

Komentarze:

ostatnie wpisy

Sportowy Fast Food: Szybki lunch

Latem jemy mniej, lżej i znacznie rzadziej niż zazwyczaj, ale mimo braku apetytu warto mieć coś w zanadrzu, szczególnie w środku dnia.

zobacz więcej

Przygotuj się na otwarte pływanie

O ile bieganie i jazda na rowerze nie sprawiają ci większych problemów, to pokonanie dystansu w wodzie nie jest już takie łatwe.

zobacz więcej

Sportowy fast food: Desery

Słodycze robione we własnej kuchni są najzdrowsze i najsmaczniejsze. A kiedy przygotowywać najlepsze rarytasy, jak nie podczas wakacji?

zobacz więcej

To ty dyktujesz zasady, według których ćwiczysz

Pamiętaj, to ty ustalasz zasady kiedy i gdzie będziesz ćwiczyć, a jak to mówią dla chcącego nic trudnego.

zobacz więcej

Pływanie jest dla wszystkich!

Badania się jednak na coś przydają, bo to udowodnione, że dzięki pływaniu zwiększa się pozytywne myślenie o 35 procent, jakość snu i ogólne samopoczucie o 25 procent. A więc do wody!

zobacz więcej
ROWER PŁYWANIE NARTY BIEGANIE PIŁKA NOŻNA GOLF PIŁKA RĘCZNA

PROGNOZA POGODY

JUTRO